Po hrebeni Slanských vrchov.    Ruská Nová Ves -  chata pod Čiernou horou.

15.6.2013 sobota

Na obed vyrážam z Prešova cez Šalgovík a Teriakovce do Ruskej Novej Vsi. ( Riešením je aj možný presun z Prešova do obce MHD.)  Východisková obec pre vstup do Slanských vrchov bola tichá, ani len kosačky nevrčali, uspaté teplom. Posledný dom s rómskymi deťmi pri plote, kde behajú bosé a v košieľkach. Lesom na Zbojnícky hrad. Na cestách dole sa presúvali traja cyklisti a dvaja hubári, hore už nebol nik. Vietor, ticho a vysoká teplota vzduchu. Exponované steny zakvitli. Viditeľnosť znížili slnečné lúče a Vysoké Tatry len tušiť v pozadí. Zato Kapušiansky hrad, či lom vo Vyšnej Šebastovej sú na dohľad. Torzo z múrov a priekop hradu v teréne rozoznať. Na hradnom kopci si našli tohto roku domov aj včely.

Poznámka: Prejdená trasa zhruba kopíruje červenú magistrálu.

Smerovník pri zastávke v obci Ruská. Nová Ves.

Okolie Zbojníckeho hradu a samotný vrchol je prírodnou rezerváciou.

Zvyšky hradných múrov Zbojníckeho hradu.

Rozchodník  prudký - Sedum acre L. Na skalných stenách zakvitli aj  klinčeky,.......

Výhľad zo Zbojníckeho hradu: v popredí obec Ruská Nová Ves, vpravo
Teriakovce, v pozadí Prešov.

Priamo pod hradnou plošinou si našli v strome domov včely. Netreba ich vyrušovať - ich prípadný útok by sa eliminoval asi len zoskokom zo skaly

Po červenej značke do kopca. Na slnečných úsekoch rúbaniská zarástli a výhľad je zamedzený. Chata Sova obkľúčená vysokou trávou je dobrým miestom na prespanie vonku. Pri chodníku k chate je výdatný prameň, chránený strieškou. Voda je tu počas celého roka. Úzkym lesným chodníkom sa dostávam k Oltárom. Stojím na hrane skalnej steny v lese. Na najvyššom bode bolo miesto, z ktorého sa dali obdivovať Tatry. Teraz je to možné už iba v zime, keď lístie nezakrýva okolie. Vtedy je tu aj 2 metre snehu, do ktorého človek bez snežníc zapadne.

Studnička pri chate Sova, je stále udržiavaná a prameň čistý, s dobrou, studenou vodou.

Chata Sova - tentoraz v zajatí trávy. Na okraji lúky boli aj v tomto teple močaristé úseky.

Smerovník pri chodníku oproti chate Sova.

Križovatka ciest pri chate Fricka bola rozbahnená vodou tečúcou zo svahov a lesných ciest. Prispelo k tomu aj odbagrovanie svahov nad cestou. Bahno sa z nich priamo zosúva na cesty.  Fricka je zabezpečená pred „útočníkmi“, ale opustená. Po lesných cestách sa dá sem prísť aj na bicykli a tiež vybrať si ďalší postup rôznymi smermi a terénom.

Z okolitých svahoch sa voda valila na toto miesto. Vpravo smeruje k turistickému značeniu chata Fricka - smer našej trasy.

Chata Fricka - okná a dvere pevne zatvorené. Už len slávne meno ......

Lesná cesta k Javorníckej poľane sa rozšírila ťažbou a prúdiacou vodou pomedzi kamienky je striebornou stužkou. Javornícka poľana je lúka v sedle medzi lesmi. Na okraji lúky sa „skrýval“ fotograf. Na Troch chotároch dvaja mladí cyklisti, ktorí prišli od Hanušovského sedla. Táto časť cesty je vynikajúcim miestom na pešiu, cyklo, či bežeckú turistiku. Pri schádzaní do Hanušovského sedla odporúčam odbočiť z chodníka vľavo a dostanete sa k okraju lesa. Odtiaľto je široký výhľad do okolia. Pri dobrom počasí vidieť aj Poloniny, Vihorlat, Ondavskú vrchovinu,... podhorské obce. Dnes to boli v Pavlovciach na Brezinách preteky koní o Pavlovskú podkovu s hudbou a súťažami.

Smerovník nám hovorí o Javorníckej poľane, ale pravé meno tejto lúky je .... Krivá.

Táto fotka je nápovedou. Choďte sa pozrieť aký má tvar "naživo".

Priblížený záber: na Ranč Breziny ( nad obcou Pavlovce), kde sa konali preteky koní a furmanov.

Pri schádzaní od Troch chotárov k Hanušovskému sedlu treba vybočiť vľavo. Asi 50 m od chodníka vyrúbanou stráňou máme široký výhľad na Ondavskú vrchovinu, Vihorlat, či Poloniny. Na fotografii vpravo je (tmavý) nenápadný Oblík.

Hanušovské sedlo. Križovatka chodníkov, značení  a zaujímavýchlokalít. Peši, na bicykli, na bežkách, ( aj motorke !!!!!! )- odtiaľto je všade blízko.

Hanušovské sedlo je významným turistickým miestom. Ak by sme pokračovali priamo cestou dostaneme sa k ďalšej vyhliadke. Ale cesta smeruje Č značkou do svahu, tu si treba dávať pozor a neprehliadnuť značku nad cestou vo svahu. Znaky, že  je to obľúbené miesto vidieť aj podľa stôp na chodníku – motorkári aj zver.

Smerovník v Hanušovskom sedle - vyberte si podľa momentálnej chuti.

Hrebeň by sa zdal obyčajným, ale treba sledovať okolie. Po ľavej strane medzi stromami zbadať skalné útvary – Vartaše ( podoba so sochami na Veľkonočných ostrovov). Pod Čiernou horou ešte stretávam dvoch turistov – Poliakov. Cesta okolo Čiernej hory je spolovice zaliata vodou zo svahu a studničky, ktorá je neudržiavaná (konáre nad prameňom). Široká cesta vedie okolo kopca a vpravo je odbočka k miestu nazvanému Zbojnícka skala. Príroda a človek – hra kameňov.

Vartaše - ako praví strážcovia ukrytí medzi stromami

Výrazné a dôsledné značenie

Výstup na Čiernu horu nie je strmý. Zalesnená časť hory upúta tvarmi stromov a značkou sa priblížime od vrcholu k  svahu hory, kde sú zaujímavé vysoké skalné steny a múry ako malé opevnené mesto. Na ich vrchole kvitla ešte konvalinka. Oblík pri zostupe z Čiernej hory je na dosah. Veľkú časť chodníka máme po ľavej strane otvorenú – odlesnenú a prudšie klesajúcu cestu. Znova skalné menšie útvary, „modráci“ na ceste aj rabovanie vajíčok z hniezd. Často vidieť aj žabky.

Skalní siláci - Zbojníckej skaly.

Skalné okno ( nepravé) vytvorené zasunutými kameňmi.

Novodobí "zbojníci" si vytvorili skalné opevnenie - na Zbojníckej skale.

Prírodné opevnenia.

Stále čistý chodník.

Jeden z mnohých skalných Golemov.

Oblík a Lúka za Oblíkom.

Z červenej značky odbočím a po 10 minútach končím pri chate pod Čiernou horou. KST Krokus tu vybudoval rozsiahly prístrešok, ohnisko, lavičky. Blízky prameň je udržiavaný a výdatný. Mobilná sieť tu funguje len čiastočne – treba vyhľadať signál. K večeru tu ešte trénoval cyklista. Miesta na prenocovanie je dostatok, na pokosenej lúke, alebo pod prístreškom. V noci sú spoločníkmi hady aj netopiere.

Chata Čierna hora. Lúka je stále vykosená a pripravená pre turistov.

Nové značenie - zásluha a pýcha miestnych turistov ( KST Krokus Hanušovce).

Veľký prístrešok, ohnisko, blízko upravený prameň vody - keby to bolo na viacerých miestach v našich horách.